Lopersknie – Tractus Iliotibialis syndroom

Kirchhoff Fysio helpt je bij het herstel van je lopersknie

lopersknie, dit is een term die gebruikt wordt voor pijn aan de buitenzijde van de knie tijdens inspanning. Het heet ook wel het iliotibiale band syndroom of het tractus iliotibialis frictie syndroom. In het Engels noemt men het een ‘runnersknee’. Het valt tegenwoordig onder de term ‘anterior knee pain’.

Deze overbelastingsblessure aan de knie zien we vaak bij lopers, hardlopers, fietsers en wielrenners.

Wat is een lopersknie?

Bij de lopersknie is de pees van de tractus iliotibialis aan de buitenzijde van de knie geïrriteerd. De tractus iliotibialis is een spier die overgaat in een peesplaat. Hij loopt vanaf het bekken, over de buitenkant van het bovenbeen en hecht aan de buitenkant van de knie aan. Irritatie van dit peesblad geeft een brandende of stekende pijn aan de buitenzijde van de knie.

Een lopersknie geeft meestal (toenemende) pijn tijdens het sporten. In rust verdwijnt het doorgaans. Rustig wandelen kan vaak wel pijnloos. Wanneer de lopersknie erger wordt, komt de pijn ook sneller. Je kan bijvoorbeeld korter pijnloos sporten alvorens de pijn opkomt. Het herstelt ook langzamer in rust.

Hoe ontstaat een lopersknie?

Door druk van de band op het bot van de knie ontstaat uiteindelijk irritatie of soms een (steriele) ontsteking. De druk ontstaat meestal door een verhoogde spierspanning in de spier die aan het peesblad vast zit.

Een lopersknie zien we vaak als mensen plotseling veel meer zijn gaan sporten. Of net begonnen zijn met sporten (al dan niet na een tijdje niets te hebben gedaan, bijvoorbeeld na ziekte). Het komt door verkeerde belasting of door overbelasting.

Soms kan de huisarts ontstekingsremmende medicatie voorschrijven. Ook worden er wel een injecties in de pees gespoten met corticosteroïden en pijnstilling.

Met een lopersknie naar Kirchhoff Fysio

Bij Kirchhoff Fysio onderzoeken en behandelen wij altijd de gehele keten van de klacht. Dat houdt bij de lopersknie in dat we vanaf de rug t/m de voeten alle gewrichten, spieren, pezen/banden onderzoeken en behandelen. We kijken naar de statiek van de voeten, de houding van het lichaam en ook een analyse van het looppatroon is bij dit soort blessures raadzaam.

Wij onderzoeken de gewrichten, spieren, pezen, banden en indien nodig bloedvaten en zenuwen.

Na dit onderzoek zal je Kirchhoff Fysiotherapeut je vertellen wat de oorzaak van je klacht is, welke factoren er eventueel meespelen en wat je mag verwachten van het herstel. Indien nodig wordt er een behandelplan opgesteld.

Na het onderzoek stellen wij een behandelplan op. Dit is altijd een A tot Z plan bij ons waarbij wij ons richten op volledig herstel. Bij de lopersknie wordt niet alleen gericht op het hervatten van de onder andere de sportactiviteiten. Wij richten ons ook altijd op het voorkomen van het terugkeren van de blessure.

Wij werken middels de ‘losmaken, lang maken, sterk maken’ methode. Hier kun je meer lezen over onze onderzoeks- en behandelmethode.

Herken je deze klachten? Of heb je klachten die erop lijken? Zou je graag weer pijnvrij willen sporten? Neem contact met ons op!