Achillespeesontsteking

Foto van een persoon die zijn achillespees masseert met zijn handen.

Van je Achillespeesontsteking af met Kirchhoff Fysio

Wat is een Achillespeesontsteking?

De achillespees is de pees die de kuitspieren aan het hielbeen verbindt. Het is de grootste pees van het menselijke lichaam. Hij is in staat enorme krachten te doorstaan tijdens lopen, springen en rennen. Soms gaat de achillespees ontsteken. Een peesontsteking wordt ook wel tendinitis, tendinose of tendinopathie genoemd.

Symptomen achillespeesontsteking

Bij een achillespeesontsteking zie je vaak een stukje boven de hiel, een bobbel op de pees. Een ontsteking op het hielbot bij de aanhechting komt ook voor.

Verder is er sprake van pijn of stijfheid rondom de achillespees. Vaak in het begin alleen tijdens en/of na het sporten. Deze stijfheid verdwijnt vaak na enkele uren vanzelf weer. Wanneer je door blijft lopen met de klachten dan kun je ook tijdens het dagelijks leven en bij wandelen pijnklachten krijgen. In ernstige gevallen is de pijn er continu en verdwijnt het ook in rust niet meer.

Wat veroorzaakt een achillespeesontsteking?

Het wordt bijna altijd door overbelasting veroorzaakt. We zien het vaak bij sporters; vooral bij (lange afstands) hardlopers.

Er zijn wel factoren die mee kunnen spelen die de kans vergroten op het krijgen van een achillespeesontsteking. Hierbij kun je denken aan:

Wat is de oorzaak van een snapping hip?

• Overgewicht
  • Standafwijking van de enkel en/of voet: meestal overpronatie
  • Relatief korte kuitspieren
  • Veroudering van het peesweefsel
  • Instabiliteit van de enkels

De behandeling van een achillespeesontsteking bij Kirchhoff Fysio

Bij de behandeling ontvang je in eerste instantie advies over de juiste aanpak van je klacht, inclusief instructies over wat je wel en niet mag doen. We beginnen met het mobiliseren van gewrichten (indien nodig), en het losmaken van de gespannen spieren. Het verminderen van spanning in strekspieren geeft de pezen de broodnodige rust. Bovendien worden de andere spieren in de keten losgemaakt om mogelijke compensatie klachten te voorkomen. Dit gebeurt met behulp van onze speciale dieptemassage, eventueel aangevuld met dry needling en medical tape.

In een latere fase krijg je diverse oefeningen aangereikt, gericht op ontspanning, symmetrie en het vergroten van de belastbaarheid. Ons behandelplan volgens de Kirchhoff Fysio Methode is tevens sterk gefocust op het voorkomen van terugkerende klachten. Het streeft altijd naar een volledig herstel van A tot Z.

Bronnen:?

• Ocn orthopedische kliniek
  • Hielspoorinfo
  • Medisch Centrum Twente

Heb jij een achillespeesontsteking of klachten die erop lijken? En zou je graag weer pijnvrij willen zijn?

Laat hier je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op om samen de mogelijkheden te bekijken.