Lage rugpijn en Lumbosacraal Radiculair Syndroom

Lage rugpijn en Lumbosacraal Radiculair Syndroom

Kirchhoff Fysio helpt je bij het herstel van je lage rugpijn en Lumbosacraal Radiculair Syndroom

Lage rugpijn komt veel voor. Het grootste deel van de mensen die wij in onze praktijk zien, heeft lage rugpijn. Hoewel het in de meeste gevallen niet ernstig is, kan het veel pijn en hinder geven. Lage rugklachten vormen een groot volksgezondheidsprobleem. Eén op de vijf mensen heeft chronische rugklachten en één op de tien mensen met rugklachten komt hiervoor jaarlijks bij de huisarts. Het veroorzaakt veel ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid; de landelijke ziektelast van lage rugklachten staat op 1 in de lijst. De schatting is dat er ruim een miljoen mensen in Nederland met lage rugklachten zijn.

In de fysiotherapie maken wij onderscheid tussen lage rugklachten en het lumbosacraal radiculair syndroom (LRS). Wat houdt dit in? Wat kun je er zelf aan doen? En hoe kunnen wij van Kirchhoff Fysio, je hierbij helpen? Lees verder voor antwoorden op deze vragen.

Over lage rugklachten:

Lage rugklachten betreft pijn tussen de onderste ribben en de bilplooien. Je kan ook uitstraling erbij hebben naar een of beide billen en/of benen. De uitstraling voelt vaak als een diffuse pijn en gaat meestal niet voorbij de knie. Bij de meeste mensen zijn de klachten wisselend. Soms is er weinig tot geen rugpijn en dit wisselt af met perioden van matige tot ernstige pijn. Een periode van lage rugklachten kan er langzaam insluipen of het ontstaat acuut: het ‘schiet’ er als het ware in. Ongeveer de helft van de mensen met lage rugklachten is na drie maanden weer volledig hersteld op het gebied van pijn en fysiek functioneren. Daarna verloopt het herstel langzamer. Bijna driekwart van de mensen werkt weer na een maand. Helaas krijgt een groot deel van de mensen de klachten binnen één jaar weer terug.

Wat is lumbosacraal radiculair syndroom (LRS)?

Bij LRS heb je naast lage rugpijn, uitstralende pijn én andere klachten die kunnen duiden op een aandoening van een zenuwwortel. Denk hierbij aan prikkelingen (paresthesieën), gevoelsstoornissen in de huid (hypesthesie/hypalgesie), spierzwakte in het been (parese) en/of verlaagde reflexen. Mensen met LRS klagen vaak over een scherpe, schietende pijn in het hele been. De pijn in het been is vaak erger dan de rugpijn zelf. De klachten nemen meestal toe op drukverhogende momenten zoals bij hoesten, niezen, persen, bukken en tillen.

Bij LRS wordt een zenuwwortel in de rug geprikkeld. Dit leidt tot uitstralende pijn, soms ook tot gevoelsstoornissen en krachtsverlies in het verzorgingsgebied van deze zenuw. De oorzaak van LRS is in de meeste gevallen een hernia; een uitpuilende tussenwervelschijf die op de zenuwwortel drukt. Ernstige oorzaken zoals fracturen en ontstekingen worden slechts gevonden bij minder dan 1% van de mensen met rugpijn.

Meestal trekt de uitpuilende tussenwervelschijf zich vanzelf weer terug. De meeste mensen herstellen grotendeels binnen 3 maanden zonder dat er geen operatie nodig is.

Neem meteen contact op met je huisarts indien je last hebt van een doof gevoel in het rijbroekgebied (billen), ongewild verlies van urine of ontlasting, juist niet kunnen plassen en/of bij een toenemend verlies van spierkracht in de benen.

Hoe kom je aan lage rugpijn?

Er zijn diverse zaken die bij kunnen dragen aan het ontstaan van lage rugklachten en LRS.

• eerdere ervaringen met lage rugklachten
  • overgewicht, obesitas
  • roken
  • comorbiditeit; het hebben van een andere (chronische) aandoening naast de rugklachten (onder andere astma, diabetes, hoofdpijn, osteoartritis, osteoporose en cardiovasculaire problematiek. Ook bekkenbodemproblematiek komt vaak voor bij patiënten met lage rugpijn.)
  • depressie
  • hoge fysieke belasting tijdens werk
  • weinig sociale ondersteuning op het werk
  • weinig mogelijkheden om werkzaamheden zelf in te vullen
  • onzekerheid over behouden van baan
  • monotone arbeid

Wat kan de fysiotherapeut voor mij betekenen?

Het onderzoek:

Wij starten altijd met een intake en een lichamelijk onderzoek. Tijdens dit onderzoek, kijken wij naar alle gewrichten en spieren van lage rug, bekken en benen. Pezen, banden, zenuwen en bloedvaten kunnen wij ook onderzoeken als dit nodig is. Dit doen wij door middel van fysiotherapeutische tests.

Wanneer je via directe toegankelijkheid naar de fysiotherapeut gaat met LRS klachten dan is het zaak dat de fysiotherapeut eerst goed screent of er geen kenmerken zijn die kunnen wijzen op een ernstige onderliggende aandoening. Een ernstige onderliggende pathologie is bijvoorbeeld een neurologisch noodgeval, kanker, tumor, infectie of fractuur. Gelukkig komt dit heel weinig voor. Bij twijfel zullen wij je terugverwijzen naar de huisarts, bijvoorbeeld met een verzoek voor beeldvormend onderzoek.

Indien dit allemaal niet aan de hand is, dan beoordeelt de fysiotherapeut de kans op vertraagd herstel. Dit in combinatie met wat er uit de intake en het onderzoek komt, bepaalt het behandelplan.

De behandeling van lage rugpijn:

Het behandelplan van lage rugklachten begint altijd met voorlichting over de klacht, de oorzaak en wat je van het beloop kan verwachten. Zoals eerder te lezen was, herstellen rugklachten vaak goed. Je krijgt van onze fysiotherapeut te horen wat je wel moet doen en wat je beter niet kan doen.

Indien nodig mobiliseren wij de gewrichten en maken we gespannen spieren los. Dry needling kan in deze fase (in overleg) ook ingezet worden. Zo maken we het lichaam trainbaar. Gewrichten en spieren die helemaal vast zitten, zijn niet trainbaar. Binnen de oefentherapie die na het losmaken volgt, focussen wij op het belastbaar maken van de rug en het onderlichaam. Je krijgt van ons oefeningen in coördinatie, stabiliteit en kracht. Zo verbeteren we het herstel en verkleinen we het risico dat de klachten weer terugkomen. Je gaat ook aan de slag met functionele oefeningen. Wij begeleiden je hierin van a tot z.

In een van onze vestigingen in Volendam kun je als onderdeel van de oefentherapie ook trainen op het David Spine Concept. Dit is uitermate geschikt om mensen te trainen die terugkerende lage rugklachten hebben of zelfs na een rugoperatie.

Heb jij (terugkerende) lage rugklachten of LRS en wil je nu wel eens van je klachten af? Neem contact met ons op!

www.zorginstituutnederland.nl
kngf richtlijn lage rugpijn _en_lrs_2021.pdf

Ervaar je lage rugpijn en lumbosacraal radiculair syndroom? Zou je het waardevol vinden als een van onze fysiotherapeuten hier naar kijkt?